מי אמר שצריך תואר אקדמאי כדי להתפרנס טוב?

 בתוך הכשרה מקצועית, מאמרים

מי אמר שצריך תואר אקדמאי כדי להתפרנס טוב? אפשר ללמוד מקצוע!

מנכ”ל מכללת MBC הסכים לשתף אותנו עם התובנות אנשים רבים המעוניינים להתחיל את דרכם בדרך לקריירה נתקלים בשאלה ומתלבטים: מהיותר כדאי לי?
להירשם לתואר באוניברסיטה או במכללה וללמוד במשך כמה שנים תואר שלא מבטיח לי פרנסה בתחום? אושמא כדאי לי להירשם לקורס מקצועי קצר יותר וספציפי שיאפשר לי להתמחות בו ולעבוד בו תוך תקופה קצרה?

השבוע ביקרתי במכללת MBC שבחצור הגלילית, המכללה הוקמה בצומת דרכים מרכזית בלב הגליל העליון בתרומתו הנדיבה של התעשיין מר דוד גיגי כפרויקט חברתי קהילתי שמטרתו לפתח את תחום ההכשרות המקצועיות בגליל ובגולן ולאפשר לתושבים ללמוד מקצועות לחיים שיפתחו בפניהם אופציות תעסוקה כשכירים או כעצמאים במגוון תחומים וברמת תשתיות שאין שנייה לה באזור.

בנוסף למענה המקצועי והשירות לתושבים, נהנים משירותי המכללה ארגונים רבים, בהם מפעלים וחברות שמבקשים בצמא רב בעלי מקצוע מיומנים.
בעקבות החשיבות הגבוהה שיש לנושא,נפגשתי עם מנכ”ל המכללה לטכנולוגיה ומדעים מכללתMBC בחצור הגלילית מר גולן אברהים בכדי לענות לנו על השאלה.

אז גולן, מה עדיף ללמוד לדעתך? תואר או מקצוע ?

קודם כל כדאי וצריך ללמוד, כל הזמן, ככל שאנחנו לומדים יותר אנחנו רק מגלים כמה אנחנו לא יודעים, אדם השואף להתפתח חייב להרגיל את עצמו ללמוד, לא חשוב כרגע מה. לשאלתך, אני חושב שכל אדם המבקש ללמוד צריך לשאול את השאלות האלו – היכן יש סיכויים טובים יותר לממש את עצמינו, היכן נרוויח טוב יותר, עד כמה המקצוע שאנחנו בוחרים נותן לנו סיפוק ואתגר? אילו השאלות הפרקטיות שצריך לעסוק בהן.

עם נתונים קשה להתווכח, הרבה מהסטודנטים שלומדים ברגע זה בישראל לתואר אקדמי אינם לומדים כדי לרכוש מקצוע ספציפי, הם לומדים לשם רכישת דיפלומה, מתוך לחץ חברתי/סביבתי, לשם השגת סטאטוס ועוד.. בנוסף, צעירים בוחרים לעיתים קרובות בתארים שנותנים להם את התחושה של ‘יהיה כבר מה לעשות עם זה’, כך אנשים מוצאים את עצמם לומדים 5-4-3 שנים כשעדיין הם לא יודעים מה באמת הם יעשו איתו.

כך נראות גם התוצאות, רובם לא מוצאים את עצמם לאחר סיום התואר, הבטיחו להם שזו הדרך הבטוחה להצלחה, נטעו בהם ציפיות מוגזמות וכגודל הציפייה כך גם גודל האכזבה. אין בכוונתי לומר שאין מקום ללימודים באקדמיה, זהו מקום נהדר להרחיב את הידע, לפתח קשרים חברתיים, להיחשף לרעיונות חדשים, יותר מכך, היא הכרחית עבור אילו שחלומם לעסוק במקצועות שדורשים דיפלומה לדוגמא: כירורגיה, הוראה, רפואה, הנדסה או משפטים.

אני רק מציע לשאול היטב ולבדוק לפני שמשקיעים 4-3 שנים ועשרות אלפי שקלים בתואר, האם בסופו של דבר ההשקעה תשתלם? שותפים לדעתי לא מעט קולגות ואנשי מפתח בתחומים שונים, לימוד קורס ספציפי במקרים רבים עדיף על תואר. ראשית, הביקוש והשכר, חברות רבות מעוניינות בבעלי מקצוע מיומנים ללא קשר לדיפלומה שיש להם, מה שחשוב לבעל עסק הוא שיהיו אנשים שידעו לתפעל את התחום שעליו הם אמונים.

אצלינו במכללה אנחנו מעניקים הסמכה ממשלתית מטעם משרד העבודה אך זה לא הדבר הכי חשוב, חשוב יותר שהם מקבלים את הכלים הנדרשים כדי לעבוד במקצוע, בדיוק באותו מקצוע שבו הם בחרו לעבוד בו. הסיכויים שלהם למצוא עבודה גבוהים יותר, ללא ספק.

בוגרי תואר נדרשים לא פעם להתמודד עם עשרות אנשים נוספים על אותה משרה, מה שמפחית את הסיכויים לקבל אותה. אין שום יתרון לסטודנט לתואר A.B במדעי החברה, במשפטים או כל תואר אקדמי אחר, בהשגת עבודה וריווח כלכלי על פני תכנתים של CNC ,טכנאים במעבדה של סלולריים וטאבלטים, טכנאי מיזוג קירור, רתכים/מסגרים, מעצבים גרפיים ועוד מקצועות רבים וטובים שבהם אפשר לעבוד כשכירים או כעצמאים יחסית תוך זמן קצר ובהשקעה פחותה.

שנית, העלות, הזמן והמשאבים הנדרשים בשביל תואר הם גבוהים. משך הלימודים לתואר כ-4-3 שנים, מאוד קשה לשלב עבודה במשרה מלאה, וצעירים רבים מוצאים עצמם בנקודת פתיחה כלכלית לא טובה וללא תעסוקה. קורס ספציפי ניתן ללמוד יום או יומיים בשבוע בשעות הערב לאחר העבודה, ההשקעה היא יחסית נמוכה, והתגמול דבר אחרון וחשוב לא פחות, העניין, הסיפוק והאתגר, אני שומע תלמידים שלומדים בתואר ראשון, כל מה שמעניין אותם הוא לסיים אותו.

אני רוצה להזמין אותך ליום אחד שלם אצלינו במכללה, תראה אנשים בפעולה, יוצרים, חווים, עושים, מתנסים, לומדים ומתמחים בדיוק במקצוע שבו הם הולכים לעבוד. כך ארצה לראות את ילדיי, מלאי סיפוק וחדוות עשייה, שמחים ונהנים.

הכתבה פורסמה במקור ב: מבט לגליל ולגולן |18.7.18 |א’ באב תשע“ח
לצפיה בכתבה המקורית:  לחץ כאן

השאר תגובה

יצירת קשר

תשאירו הודעה ונדאג לחזור אלייכם, תודה רבה, צוות המכללה

Open chat
1
ברוכים הבאים לאתר המכללה,
איך ניתן לעזור לך?
Call Now Button

רוצה להשתלב במקצוע מבוקש ומכניס? הירשמ/י ללימודים מקצועיים!

פנה/י להתייעצות חינם עם יועצת לימודים לבחירת המקצוע המתאים ביותר עבורך!